اخبار پژوهش

پژوهشکده حکمت و شریعت

  «مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت­های حوزوی، سعی در پاسخگویی به نیازهای معرفتی انسان معاصر دارد؛ از این رو مأموریت خود را «پژوهش در زمینه فقه­ های نو و فلسفه­ های مضاف بر مبنای روش اجتهادی در راستای نظام ­سازی اسلامی»، «پرورش پژوهشگران صاحب­ نظر در عرصه­ های فوق» و «حرکت در راستای اسلامی­ سازی علوم انسانی» برگزیده است و امید می­ رود که نقشی موثر در این مجال ایفا کند، به ­این منظور، تا کنون گروه­های پژوهشی فقه تربیتی، فقه اخلاق، فقه عقیدتی، فقه هنر، فلسفه فقه و تفسیر تربیتی را ایجاد کرده، نیز گروه­های پژوهشی فلسفه تربیتی، فقه روابط میان ­فردی و فقه مدیریت را در دست اقدام و راه­ اندازی دارد.

گروه های پژوهشی



فقه های تخصصی

  • فعال

     

    فقه تربیتی

    «فقه تربیتی» ایده دیرین به ثمر نشسته استاد اعرافی است که محصول تعامل میان فقه و تربیت بوده و سعی در استنباط احکام فقهی برای رفتارهای تربیتی دارد، در این دانش میان رشته ای، علاوه بر به کارگیری کلیه اصول و ضوابط استنباط از متون دینی، اشراف بر موضوعات تربیتی، از شرایط اولیه است. بسط و گسترش این ایده، شامل چندین جلد کتاب خواهد بود که در دست انتشار یا تحقیق است.

    توضیحات تکمیلی 
  • فعال

     

    فقه اخلاق

    «فقه الاخلاق» به خلاف دو برداشت «حضور ملاحظات اخلاقی در فقه» و نیز «به کار گرفتن روش فقهی در مسائل اخلاقی» که هر یک طرفدارانی دارد؛ در این نوشتار به معنی «تعامل دو سویه میان فقه و اخلاق» است که نتیجه آن، اختصاص احکام پنجگانه تکلیفی فقهی (وجوب، حرمت، کراهت، استحباب و اباحه) به رفتارهای اخلاقی است.

    توضیحات تکمیلی
  • فعال

     

    فقه عقیدتی

    ایده «فقه عقیدتی» بر این دو مقدمه استوار است 1-«عقیده مندی» را یکی از افعال اختیاری برای انسان بدانیم (و لو به دلیل اختیاری بودن مقدمات عقیده مندی) و 2-موضوع فقه،اعم از هر گونه رفتار اختیاری جوارحی و نیز جوانحی است، در این صورت انتظار صدور حکم تکلیفی فقهی، برای رفتار اختیاری عقیده مندی، دور از ذهن نیست؛ علاوه بر اینکه احکام وضعی فقهی در مورد رفتارهای اعتقادی در فقه سابقه ای دیرینه دارد.

    توصیحات تکمیلی

فلسفه های مضاف

  • فعال

     

    فلسفه فقه

    فلسفه مضاف در هر دانشی  نگاه ناظر و کلی به آن علم به منظور شاسایی کلی آن علم است که موجب غنا و اتقان آن می گردد. دانش اجتهادکه از دیر باز مبین و مفسر احکام الهی بوده و با ظرفیتها و قابلیتهای فراوان خود همواره پویایی خود را حفظ نموده و پاسخگوی نیازهای بشر بوده است.

  • فعال

     

    فلسفه تربیت اسلامی

    فلسفه تربیت اسلامی به معنای تفلسف در روندِ تربیتِ مبتنی بر آموزه‌ها و معارفِ تربیتی اسلام و فلسفه علم تربیت اسلامی به معنای فلسفه ورزی در دانشِ «تربیت اسلامی» است. از برنامه‌های آینده موسسه اشراق و عرفان تشکیل گروه پژوهشی‌ای با محوریت درس‌های خارج فلسفه تربیت اسلامی استاد علیرضا اعرافی است تا تحت راهنمایی و نظارت ایشان در راستای تکمیل و توسعه ایده‌های فلسفی مطرح‌شده در کلاس به تولید محتوا و اثر بپردازد که انشالله در آینده زود شروع به فعالیت خواهد کرد.

    توضیحات تکمیلی

تقریر و تدوین

  • فعال

     

    گروه پژوهشی تقریرات فقهی

    سابقه تدریس خارج فقه و اصول استاد اعرافی به سال1373 باز می‫گردد. ایشان در درس خارج فقه خود تاکنون به ترتیب مباحث قضا، حدود، دیات، مکاسب محرمه و اجتهاد و تقلید را تدریس و امسال نیز مبحث نکاح را آغاز نموده‌اند. گروه تقریرات فقهی از ابتدای سال 1389 در مؤسسه اشراق و عرفان برای تقریر دروس خارج مکاسب محرمه حضرت آیت‌الله علی‌رضا اعرافی تأسیس شد که تاکنون در این گروه، افزون بر پیشیرد دو پروژه بزرگ مکاسب محرمه و اجتهاد و تقلید، چند عنوان تک نگاره نیز تقریر شده است. بر این اساس تقریرات گروه در سه قسمت مکاسب محرمه، اجتهاد و تقلید و تقریرات تک‌نگاره‌ای قرار می‌گیرد.‬‬

    توضیحات تکمیلی
  • فعال

     

    اصول فقه

    اصول فقه اصلی ترین دانش مقدماتی تفقه و استنباط فقهی است که دروس سطح عالی اصول فقه در حوزه علمیه، متکفل آماده سازی طلاب در آخرین مراحل نیل به رتبه علمی اجتهاد است. استاد اعرافی از سالیانی پیش به ارائه دروس خارج اصول فقه پرداخته اند که تقریر و تحقیق این دروس، در کنار توانمندسازی محققان در این مباحث، رسالت مورد نظر گروه اصول فقه است.

    توضیحات تکمیلی
  • فعال

     

    تدوین آثار

    گروه تدوین آثار در راستای سیاستهای مؤسسه فرهنگی «اشراق و عرفان» اقدام به تدوین کتب در موضوعات مختلف اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و ...  نموده است که محتوای اصلی این آثار در برگیرنده متن خطبه‌ها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و دیگر آثار حضرت آیت الله علیرضا اعرافی هست.

    توضیحات تکمیلی

آثار پژوهشی

«تعلیم و تعلم قرآن و حدیث» در سطوح قرائت و خواندن الفاظ، یادسپاری و حفظ و درنهایت فهم و تدبر آن همواره مورد اهتمام شخص پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) بوده است و ...

«تعلیم و تعلم قرآن و حدیث» در سطوح قرائت و خواندن الفاظ، ...

 

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری؟رح؟، در طول سالیان متمادی، مورد شرح و حاشیه نگاری فقهای شیعه قرار گرفته و این ...

 

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم ...

 

 

بیست و نهمین جلد از سلسله مجلدات فقه تربیتی با نام «فقه تربیتی؛ وظایف نهادهای تربیتی (1) - خانواده» از آیت ...

مجموعه حاضر تقریر دروس خارج فقه حضرت استاد علیرضا اعرافی ؟مد؟ است که طی پنج سال تحصیلی (از سال 1393 تا سال 1398) در حوزه علمیه قم ارائه  کتاب گرا نسنگِ ...

مجموعه حاضر تقریر دروس خارج فقه حضرت استاد علیرضا اعرافی ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی در تلاش برای ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با ...

 

«فقه» متکفل نظم‌بخشیِ الهی به حیات انسان است و «عبادت» که جلوه اصلی ارتباط عابد با معبود است، سهمی بسزا از مباحث فقهی را به خود اختصاص ...

 

«فقه» متکفل نظم‌بخشیِ الهی به حیات ...

بديهي است که اثربخشي و کمال‌آفريني هر‌گونه اقدام تربيتي در گرو تطابق آن با موازين ديني است؛ به این ترتیب، ضرورت داشتن دقت‌هاي فقهي در بررسي مباحث تربيتي ...

بديهي است که اثربخشي و کمال‌آفريني هر‌گونه اقدام تربيتي ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی در تلاش برای ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با ...

 

کتاب روش‌های تربیت، پس از مقدمه، در چهار فصل، سامان یافته است. هر فصل بررسی یکی از روش‌های تربیتی عدالت‌ورزی بین فرزندان، بازی، الزام ...

 

کتاب روش‌های تربیت، پس از مقدمه، در ...

 

 

«بیداری اسلامی » به عنوان پدید های اجتماعی در سایه درک هویت دینی و خیزش نخبگانی امت اسلامی درصدد بازسازی ...

 

 

توجه به اهمیت تعلیم و تربیت، دانشهایی چند را برای پاسخگویی سؤالات مطرح در آن بهکارگرفته است؛ بدیهی است که ...

 

دانش اصول یکی از پررونق‌ترین علوم در حوزه‌های علمیه است و وجیزه پیش‌رو در دایره‌ی این دانش، نظریه «ترتّب» را در میان گرفته و ...

 

دانش اصول یکی از ...

 

 

بررسی پیشینه، رسالتها و مزیتها و ارائه تعریفی مناسب و کارآمد از وحدت با بیان ضرورت و اهداف این پیوند و با ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی در تلاش برای ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی در تلاش برای ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی در تلاش برای ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با ...

 

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های ...

 

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود ...

 

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های ...

 

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود ...

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری(ره)، در طول سالیان متمادی، مورد شرح و حاشیه نگاری فقهای شیعه قرار گرفته است، محور بحث های خارج فقه ...

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی ...

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری، در طول سالیان متمادی، مورد شرح و حاشیه‌نگاری فقهای شیعه قرار گرفته و این کتاب که به حق نماینده اوج ...

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی ...

 

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های ...

 

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی در تلاش برای ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با ...

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری(ره)، در طول سالیان متمادی، مورد شرح و حاشیه نگاری فقهای شیعه قرار گرفته است، محور بحث های خارج فقه ...

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی ...

 

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری(ره)، در طول سالیان متمادی، مورد شرح و حاشیه نگاری فقهای شیعه قرار گرفته است، ...

 

کتاب گرانسنگ «مکاسب» اثر خاتم ...

 

«عاشورا» که چون «خورشید»ی خون‌فام بر تارک تاریخ نورافشانی می‌کند، علاوه بر این‌که دست‌مایه‌ هنرمندان در خلق آثار هنری و ادبی ...

 

«عاشورا» که چون «خورشید»ی ...

 

کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده» از آیت‌الله اعرافی به چاپ رسید. این کتاب که تدوین و تنظیمِ سخنرانی‌های ایشان است توسط آقای ...

 

کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و ...

خداوند تعالی برای نظارت بر انسان، «شاهدان» و «گواهان اعمال» را قرار داده تا او را زیر نظر بگیرند و مراقب اعمال او باشند. وجود این گواهان و شاهدان از طرف ...

خداوند تعالی برای نظارت بر انسان، «شاهدان» و «گواهان ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با نظارت و اشراف علمی استاد علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی در تلاش برای ...

«مؤسسه اشراق و عرفان» که فعالیت خود را از سال 1386 با ...

 

مسأله «غریزه جنسی» در اسلام مورد توجه بوده و وسیله محبت و گرمابخش محیط خانواده شمرده شده است. این امر در میان دانشمندان نیز اهمیت بسزایی ...

 

مسأله «غریزه جنسی» در اسلام مورد توجه ...

فراهم کردن زمینه‌های رشد «جسمانی» و تأمین نیازهای طبیعی و مادی کودک، از جمله وظایف «تربیتی» والدین و مربیان است و از آنجا که فقه تربیتی باهدف تعیین احکام ...

فراهم کردن زمینه‌های رشد «جسمانی» و تأمین نیازهای طبیعی ...

جلد هفتم فقه تربیتی با زیرموضوع «آداب مشترک تعلیم و تعلم» از آثار آیت الله علیرضا اعرافی به چاپ رسیده است. این اثر با تحقیق و نگارش احمد امامی راد و نظارت ...

جلد هفتم فقه تربیتی با زیرموضوع «آداب مشترک تعلیم و ...

تعلیم و تعلَم علوم و معارف شهودی: «کشف و شهود» به عنوان راهی برای دست‌یابی به معرفت و تعالی-علی رغم تفاوت تعریف‌ها و رویکردها در این مقوله- از دیرباز مورد ...

تعلیم و تعلَم علوم و معارف شهودی: «کشف و شهود» به عنوان ...

جلد چهارم فقه تربیتی با زیر عنوان تعلیم و تعلم علوم و معارف عقلی اثر آیت الله اعرافی، با تحقیق و نگارش سیدنقی موسوی، توسط موسسه اشراق و عرفان در 488 ص به ...

جلد چهارم فقه تربیتی با زیر عنوان تعلیم و تعلم علوم و ...

مجموعه فقه تربیتی که برگرفته از دروس سطح خارج فقه تربیتی استاد اعرافی است، با رویکرد فقهی به تحقیق در عرصه تعلیم و تربیت پرداخته در اولین گام، تعیین حکم ...

مجموعه فقه تربیتی که برگرفته از دروس سطح خارج فقه تربیتی ...

 

اثر پیش رو در تلاش است تا از منظری فقهی، به بحث فلسفه ورزی و فلسفه آموزی  نظر افکنده؛ دیدگاههای مخالفین و موافقین را با ...

 

اثر پیش رو در تلاش است تا ...

این اثر روایتگر زندگی مجاهدانه مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدابراهیم اعرافی است. نویسنده با بهره گیری از مصاحبه ها و خاطرات مردم، علما و مبارزین منطقه یزد سعی ...

این اثر روایتگر زندگی مجاهدانه مرحوم آیت الله حاج شیخ ...

 

این اثر با بیانی روان و با توجه به دقایق عرفانی و اخلاقی، روند زندگی اجتماعی انقلابی و فردی عالم مجاهد مرحوم حاج  شیخ محمد ابراهیم ...

 

این اثر با بیانی روان و با توجه به دقایق ...

 

کتاب حاضر تقریر مباحث مقدماتی استاد اعرافی در جلسات درسی که با عنوان «تفسیر تربیتی» تشکیل دادند را دربردارد که پس از تبیین مبانی و مفاهیم ...

 

کتاب حاضر تقریر مباحث مقدماتی استاد ...

بی شک در مسیر شرع قرار گرفتن فعالیت های هنری و تطابق آنها با موازین دینی، از راه انجام بررسیهای فقهی در تعیین قلمروها و روشهای مجاز و غیر مجاز هنرورزی میسور است؛ کتاب ...

بی شک در مسیر شرع قرار گرفتن فعالیت های هنری و تطابق آنها با موازین ...

 

کتاب حاضر گردآوری مجموعه سخنرانی ها و بیانات حضرت آیت الله اعرافی است در مورد قرآن کریم که در آن  راهبردهای گوناگونی پیرامون بهره ...

 

کتاب حاضر گردآوری مجموعه سخنرانی ها و ...

اثر پیش رو در تلاش است تا از منظری فقهی، به بحث فلسفه ورزی و فلسفه آموزی  نظر افکنده؛ دیدگاههای مخالفین و موافقین را با روش فقهی بررسی نماید و نیز به ...

اثر پیش رو در تلاش است تا از منظری فقهی، به بحث فلسفه ...

مجموعه فقه تربیتی که برگرفته از دروس سطح خارج فقه تربیتی استاد اعرافی است، با رویکرد فقهی به تحقیق در عرصه تعلیم و تربیت پرداخته در اولین گام، تعیین حکم فقهی «علم‌آموزی» و ...

مجموعه فقه تربیتی که برگرفته از دروس سطح خارج فقه تربیتی استاد اعرافی است، با ...

بديهي است که اثربخشي و کمال‌آفريني هر‌گونه اقدام تربيتي در گرو تطابق آن با موازين ديني است؛ به این ترتیب، ضرورت داشتن دقت‌هاي فقهي در بررسي مباحث تربيتي آشکار مي‌شود.
کتاب ...

بديهي است که اثربخشي و کمال‌آفريني هر‌گونه اقدام تربيتي در گرو تطابق آن با ...

 

جایگاه مهم و تعیین کننده مبانی انسان شناختی تربیت، در تبیین نظام تربیتی بر ارباب نظر پوشیده نیست؛ این اثر، درصدد است با رویکردی تفسیری، به عرضه مبنای ...

 

جایگاه مهم و تعیین کننده مبانی انسان شناختی تربیت، ...

 

بدیهی است که هر فرد مسلمان همان گونه که در عبادات، معاملات، سیاست و... به احکامی مکلف شده است، اقدامات خود در تعلیم و تربیت را نیز باید بر اساس احکام ...

 

بدیهی است که هر فرد مسلمان همان گونه که در عبادات، ...

 

قواعد فقهی به مثابهی یکی از ابزارهای مهم در اختیار مجتهد، جهت اعتباربخشی به نتایج علمی مورد نظر در استنباطات فقهی میباشد. کتاب حاضر، تبیین و تحلیل سه ...

 

قواعد فقهی به مثابهی یکی از ابزارهای مهم در اختیار ...

بی شک در مسیر شرع قرار گرفتن فعالیت های هنری و تطابق آنها با موازین دینی، از راه انجام بررسیهای فقهی در تعیین قلمروها و روشهای مجاز و غیر مجاز هنرورزی میسور است؛ کتاب حاضر که ...

بی شک در مسیر شرع قرار گرفتن فعالیت های هنری و تطابق آنها با موازین دینی، از ...

 

در این اثر تست های شخصیت و رغبت مرتبط با انتخاب رشته، همراه با کلید جواب و توضیحات تیپ های شخصیتی و همچنین رشته ها و شغل های مناسب برای هر گروه از تیپ ...

 

در این اثر تست های شخصیت و رغبت مرتبط با انتخاب ...

 

موضوع نفاق و شناخت ابعاد و زوایای آن از مسائل مهمی است که با رویکردهای متفاوتی قابل بررسی است و با توجه به آثار مخرب دورویی و نفاق در روابط اجتماعی؛ ...

 

موضوع نفاق و شناخت ابعاد و زوایای آن از مسائل مهمی ...

پروژه‌های دردست اقدام

گروه فقه تربیتی

  • قواعد فقه تربیتی         

    قواعد فقهی، از مبادی دانش فقه‌اند و در بررسی احکام فقهی نقش بسزایی دارند. این قواعد، مانند اصول فقه، کبرای برخی از مسائل فقهی را مهیا می‌سازند. برخی از قواعد فقهی، در عرصه فقه تربیتی، ظهور و بروز و کاربست گسترده‎ای دارند. از جمله، سه قاعده فقهی «ارشاد جاهل»، «هدایت» و «امر به معروف و نهی از منکر» هستند که در این پژوهش، ادله هر یک از این قواعد، از زوایای مختلف، به تفصیل مورد بررسی فقهی قرار می‎گیرد.

     

    محقق: سید عنایت الله کاظمی

     

  • وظایف حکومت در تعلیم و تربیت     

    این پژوهش در صدد است تا وظایف حاکم مسلمان را در زمینه تعلیم و تربیت از لحاظ فقهی بررسی نماید. از این رو بحث اصلی این خواهد بود که آیا حکومت و حاکم مسلمان در قبال جامعه وظایف تعلیمی و تربیتی دارد یا خیر؟ ادله و مستندات قابل ارائه در این مبحث چیست؟ در صورت وظیفه مندی، حدود این وظایف و شرایط آن چیست؟

     

    محقق: محمدکاظم مبلغ

     

  •  آداب مشترک تعلیم و تعلم/2       

    آداب تعلیم و تعلیم از مباحثی است که از دیرباز مورد توجه علمای اسلام بوده است و در این زمینه، برخی کتب نیز در این زمینه نگاشته شده است. بررسی فقهی مهمترین این آداب مشترک (در حوزه رفتاری و مهارتی)، بر عهده این پژوهش قرار داده شده است. لازم به ذکر است که آداب و ویژگی‌های روحی - روانی و شخصیتی معلّم و متعلّم در پروژه ای دیگر، انجام گرفته و در قالب جلد 7 از مجلدات فقه تربیتی چاپ شده است.

     

    محقق: مهدی شکراللهی

     

  • آداب مختص تعلم       

     مسئله کتابِ پیشِ‌رو، بررسی فقهی آداب تعلم با روشِ توصیفی، تحلیلی و استنباطی است که در سه فصل ترسیم شده است:  فصل یکم: مبادی تصوری و تصدیقی؛  فصل دوم: آداب تدرس؛  فصل سوم: آدابِ ارتباط با استاد.  در فصل یکم مبادی تصوری و تصدیقی که بنیان و راهبرد حرکت این کتاب را ترسیم می‌کند را ارائه و بررسی می‌کند. در فصل دوم و سوم مسئله کتاب، یعنی بررسی فقهی آداب تعلم بررسی خواهد شد.

     

    محقق: هادی عجمی

     

  • تربیت اخلاقی      

    در تربیت اخلاقی معمولا وظیفه‌ای بر عهده خانواده و والدین، حکومت و نظام تعلیم و تربیت رسمی و یا عالمان و نظام تعلیم و تربیت غیر رسمی گذارده می‎شود. این پژوهش ادله وظیفه مندی هر یک از این نهادهای تربیتی را مورد بررسی فقهی قرار می دهد و در صورت اثبات وظیفه مندی هر نهاد، محدوده و شرایط احتمالی آن را نیز مشخص می کند.

     

    محقق: حسین محمودیان

     

  •  تربیت عقلانی      

    تربیت عقلانی از مباحثی است که در تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت است. بررسی فقهی این ساحت تربیتی از زوایای گوناگون برعهده این پژوهش است. ادله وظیفه مندی هر یک از نهادهای تربیتی خانواده، عالمان و نخبگان، حکومت، و عموم مکلفین به تفکیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت و حدود و شرایط وظایف احتمالی آنان مشخص خواهد شد.

     

    محقق: رجبعلی افتخاری

     

  • معجم آیات الأحکام فقه تربیتی       

    این تحقیق استخراج آیات الاحکام قابل استناد در مباحث فقه تربیتی هدف نگارش این معجم است. این مهم را کارگروهی هشت نفره از پژوهشگران عرصه فقه التربیة، تحت اشراف علمی حضرت آیت الله اعرافی و بر اساس دیدگاه ایشان، برعهده گرفته اند.

     

    محقق: جمعی از محققین گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان

     

  • تعلیم و تعلم علوم تجربی و غریبه و مهارتها و مشاغل        

     در این پژوهش، با روش استنباط فقهی و اجتهاد مصطلح در حوزه های علوم دینی شیعی، به این سوالات پاسخ داده می شود: آیا یادگیری علوم تجربی رجحان دارد؟ و درصورت رجحان این امر،در چه صورت ممکن است این حکم به وجوب تبدیل گردد؟ حدود و شرایط آن چیست؟ آیا این حکم در تعلم، به تعلیم این علوم نیز سرایت می کند؟  حکم یادگیری و تعلم علوم غریبه جواز است یا عدم جواز؟ رابطه تعلم و تعلیم علوم غریبه چیست؟ یادگیری مهارت ها و مشاغل در چه صورت جایز، راجح یا مرجوح می گردد؟

     

    محقق: محسن داودآبادی

     

  • صلاحیت های اخلاقی معلمان       

    مهمترین رکن در فرایند تعلیم و تربیت، متعلّم و متربّی است. از آنجا که آموزش متربّیان توسط دیگر رکن این فرایند یعنی معلّم و مربّی انجام می‌پذیرد، اگر معلّمان صلاحیت‌های حرفۀ معلّمی، به‌ویژه صلاحیت‌های اخلاقی و شخصیتی، را کسب نکرده باشند جریان تعلیم و تربیت با مشکل مواجه خواهد شد. بدیهی است که تعیین نظر اسلام در رابطه با مصادیق و میزان صلاحیت‌‌های شخصیتی و اخلاقی معلّمی، تنها از طریق بررسی اجتهادی و تعیین حکم هر یک از آنها میسّر است. همچنین اطلاع از نوع وظیفۀ معلّم و تعیین کم و کیف حکم فقهی هر یک از آنها، کمک شایانی به نظام آموزش و پرورش و تدوین شاخص‌های تعلیمی و تربیتی خواهد کرد.

     

    محقق: محمد تقی مهری

     


  • اصول عمومی تعلیم و تربیت 1       

     در این کتاب، اصل عام تربیتی «رعایت توان متربی» با رویکرد فقهی - تربیتی مورد بررسی قرار می گیرد و ادله عام و خاص مورد استناد آن، سنجش و ارزیابی خواهد شد.

     

    محقق: سید عنایت الله کاظمی

     


  • اصول عمومی تعلیم و تربیت 2       

     
    در این پژوهش، بیش از 10 اصل عام تربیتی مورد بررسی فقهی قرار خواهند گرفت. مهمترین این اصول عبارتند از: جامع نگری، رعایت توازن، رعایت کرامت، رعایت عدالت، توجه به شرایط محیطی، توجه به داشته های فطری متربی، توجه به داشته های قبلی متربی، توجه به هم افزایی عوامل تربیت.

     

    محقق: احمد شهامت

     


  • تربیت اجتماعی     

    در فصل اول و دوم پژوهش کلیاتی در ارتباط با موضوعشناسی و تعیین مفاهیم اصلی محل بحث در کنار بیان  ارتباط ساحت تربیت اجتماعی با دیگر ساحتها بیان شده و در فصل سوم و چهارم تلاش  شد تا ادله فقهی قابل استناد برای اثبات تکلیف مربیان و کیفیت تربیت اجتماعی کودکان مورد اشاره قرار گیرد. 

     

    محقق: جواد ابراهیمی

     

گروه فقه اقتصاد

  • سب مؤمن        

    در نوع چهارم مکاسب محرمه که از انواع تکسب به حرام بحث می شود، سب مومن به عنوان یکی از اقسام تکسب به حرام در زیر مجموعة این مبحث قرار می گیرد. در مبحث سب مومن سخن از تعامل و رابطه با دیگر افراد جامعه مطرح است.

     

    محقق: محمدقاسم رجایی

     

  • بررسی حکم تکسب آلات قمار و آلات لهو       

    این تحقیق مذکور بخشی از پروژه کلان مکاسب محرمه می باشد که در آن به بررسی حکم تکسب آلات قمار و آلات لهو پرداخته شده است  که  هر بخش دارای سه فصل  کلان کلیات؛ادله عامه و ادله خاصه  می‌باشد؛که در هر بخش دلایل عقلی و نقلی مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    محقق: محمد دین محمدی

     

  • بیع مصحف      

    نوشته حاضر در مقام بررسی بیع و معامله مصحف شریف است که در سه فصل به بررسی کلیات و مفهوم شناسی بحث؛ بررسی ادله مانعه و مجوزه و درنهایت به بیان فروعات در مسئله می‌پردازد. ازجمله مباحث مندرج در بحث، حکم فروش مصحف به کافر، حکم حرمت وضعی بیع قرآن و ... هست.

     

    محقق: سید آقا حسن حسینی

     

  • بررسی فقهی لهو و لعب       

    پرداختن به لهو و لعب کار بیهوده و گاهی مذموم تلقی می‌شود و معمولا از عنوان «لهو و لعب» مجالس فساد و گناه به ذهن تبادر می‌کند؛ اما آیا لهو و لعب، صورت‌های مجاز و ممدوح هم دارد یا نه؟ تحقیق حاضر سعی نموده این موضوع را از جهات مختلف واکاوی نماید و به پاسخ این سؤال دست یابد.

     

    محقق: محمدکاظم مبلّغ

     

  • حکم فقهی نیاحه بر میت      

    نياحه به معنای «برشمردن فضایل و اوصاف میت همراه با گریه و زاری بر اوست». این عمل از دو جهت موردتوجه فقها قرارگرفته است: یکی اصل جواز یا عدم جواز آن. دیگر، کسب درآمد از طریق آن.  مباحث این تحقیق در پاسخ به همین دو سؤال سامان‌یافته و سعی دارد حکم فقهی آن را روش سازد.

     

    محقق: محمد کاظم مبلغ

     

  • بررسی فقهی جوایز السلطان       

     این نوشتار در قالب دو فصل (کلیات و صور چهارگانه جوایزالسلطان) به بررسی حکم فقهی صور مختلف جوایز السلطان می پردازد.
    نوشتار حاضر، مطالب درس خارج فقه استاد آیت‌الله اعرافی(زید عزه)و از پروژه های گروه فقه اقتصاد است.

     

    محقق: سید عنایت‌الله کاظمی

     

  • خرید و فروش شراب       

    این تحقیق در سه فصل سامان یافته‌است. در فصل اول کلیات تحقیق، در فصل دوم دلائل حرمت و یا جواز معامله‌ی شراب و در فصل سوم چند فرع از فروعات بیع خمر مورد بررسی قرارگرفته‌است. حرمت خرید و فروش شراب جز در مواردی که خریدار بخواهد آن را به سرکه تبدیل کند نتیجه‌این تحقیق است.

     

    محقق: ستار همتی

     

گروه اصول فقه

  • وجوب مقدمه واجب       

    در این تحقیق، وجوب عقلی مقدمه در دو مقام تحت عناوین «نحوه‌ی وجوب مقدمه» و «چیستی مقدمه واجب» مورد مطالعه قرارگرفته است. در مقام اول دیدگاه‌هایِ مختلفی مورد نقد و بررسی قرار گرفته که در نهایت نظریه‌ی مقدمه‌ی موصله تقویت شده‌است. در مقام دوم نظریات مطلق بودن مقدمه و تقید آن به قصد توصل مورد مطالعه واقع شده‌است.

     

    محقق: ستار همتی

     

  • واجب تخییری       

     واجب تخییری از مباحث چالش‌برانگیز اصولی است چرا که این سؤال مطرح‌شده است که شارع چگونه توانسته دو یا چند موضوع را به‌صورت تخییر واجب کند به این صورت که هم واجب باشد و هم اختیار ترک وجود داشته باشد؟ تحقیق حاضر در پاسخ این سؤال تدوین‌یافته و سعی نموده با روش استنادی و تحلیلی آن را بررسی نماید.

     

     

    محقق:محمدکاظم مبلغ

     

  • واجب موقت     

    بحث حاضر در سه گفتار کلیات؛ بررسی دیدگاه‌ها درباره واجب موقت و درنهایت به بررسی تبعیت قضاء از اداء می‌پردازد، به‌عبارت‌دیگر این مسئله موردبررسی قرار می‌گیرد که آیا قضا تابع امر ادا است یا نیاز به امر جدیدی دارد؟نظر نهایی ما این است که فی‌الجمله «قضاء نیازمند امر جدیدی است».

     

    محقق:سیدعنایت‌الله کاظمی

     

  • واجب نفسی و غیری      

    دست­یابی به یک تصویر درست و دقیق از واجب نفسی و غیری، با استفاده از سازوکار روش­شناختی موجود در علم اصول و نیز ثمرات متعددی که این مبحث با رویکردهای مختلف آن در حوزة فقه و رفتارهای عینی دارد، حقیقتی است که باب بحث و تحقیق در این زمینه را، علی­رغم پیشینة درازدامن آن در تاریخ علم اصول، همچنان مفتوح گذاشته است.

     

    محقق: محمدقاسم رجایی

     

گروه فلسفه فقه

  • قلمرو دین       

    بحث قلمرو دین یکی از مباحث مهم در حوزه فلسفه دین است.  مفاد بحث این است که آیا دین کامل و خاتم دارای جامعیت مطلقه است؟ یا پاسخگوی بخشی از نیازهاست؟   نوشتار حاضر در چهار بخش (کلیات، دیدگاه‌ها و ادله به‌طورکلی در ساحت قلمرو دین، دیدگاه‌ها و ادله در ساحت فقه به‌طور خاص، مروری اجمالی بر گزاره‌های دینی در حوزه‌های مختلف) تنظیم یافته است.

          

     

    محقق: سید رضا روحانی راد

     

  • اصاله المولویه در احکام       

    یکی از مباحث که در مبانی علم اجتهاد مطرح می­شود این است که اصل در کلمات و جملات اعم از انشائی و توصیفی که از جانب شارع مقدس و معصومین علیهم السلام مطرح می­شود آیا مولوی است یا ارشادی؟

         

     

    محقق: سید احمد حسینی

     

  • زبان دین      

    زبان دین باملاحظه مقدماتی، به بررسی معناداری یا بی‌معنایی گزاره‌های دینی پرداخته و درمجموع دیدگاه‌های مختلف را در دو بخش دیدگاه‌های معرفت بخش و دیدگاه‌های غیر معرفت بخش تبیین و بررسی‌شده است.

          

     

    محقق: یدالله یاوری

     

  • اصالت عدم تقیه در احکام      

    از آنجائیکه در کلام و احادیث معصومین احکام تقیه ای وجود دارد لذا یکی از مباحث که در مبانی علم اجتهاد مورد توجه علما و دانشمندان قرار می­گیرد تقیه و عدم آن در احکام می باشد به عبارت بهتر آیا اصل در احکام تقیه و یا عدم آن است؟

          

     

    محقق: سید احمد حسینی

     

گروه تدوین آثار

  • عاشورا       

    برای فهمیدن ابعاد حادثه عظیم عاشورا لازم است که با شرایط تاریخی آن زمان، وقایع و مراحلی که پیش از این قیام و نیز در طول قیام اتفاق افتاده آشنا شویم و با دیدی کامل‌تر و دقیق‌تر به تحلیل آن بنشینیم. در این کتاب سعی بر این بوده که این حادثه با نگاهی تحلیلی در شش فصل، مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد.

          

     

    محقق: محمد آزادی

     

گروه فقه اخلاق

  • حكم اكتساب فضائل و اجتناب از رذائل       

    از جمله مباحث مطرح در فقه اخلاق آن است که به دست آوردن فضائل و اجتناب از رذائل در اعمال جوارحي و جوانحي چه حكمي دارد؟ ما با قاعده كلي روبرو هستيم كه در موارد اخلاقي، اصل اولي براي اكتساب يا اجتناب يا تشديد يا تضعيف چيست؟ پروژه حاضر در دو فصل با بررسی ادله این مقوله، سعی در جمع بندی و استخراج حکم اسلام در این زمینه دارد.

          

     

    محقق: جواد غلامرضايي

     

  • مبانی فقه اخلاق      

     ایده «فقه الاخلاق» درصدد بنیان‌گذاری رویکردی در فقه اسلامی است که رفتارهای اخلاقی را به‌مثابه موضوعِ دانش فقه بررسی نماید.  از واژه فقه الاخلاق حداقل سه تلقی و برداشت می‌توان ارائه داد:  1.  حضور ملاحظات اخلاقی در فقه: 2. به‌کارگیری روش استنباطی و تفقهی در حوزه اخلاق اسلامی؛  3.  تعیین احکام رفتارهای اخلاقی.

          

     

    محقق: سید نقی موسوی

     

تماس با ما


: قم-خیابان معلم-معلم8-فرعی دوم سمت راست-پلاک59(طبقه اول)
: 2537748540(98+)
  ایمیل ارسال نشد.   ایمیل شما ارسال شد.